Wiele DPF-ów posiada tryb tzw. regeneracji pasywnej czyli samooczyszczania.

Sierpień 16, 2020 0 przez admin

Regenaracja DPF to mówiąc innymi słowami czyszczenie filtra cząstek stałych. Ten filtr jest montowany w układzie wydechowym samochodu napędzanego silnikiem wysokoprężnym. Stąd nazwa, pochodzi od angielskiego wyrażenia “diesel particulate filter”. Co interesujące, od dłuższego czasu, również samochody benzynowe są zaopatrywane w takie filtry.

 

W miarę rosnącego przebiegu omawiany filtr stopniowo ulega zapchaniu. Prócz kilometrażu na czas po którym filtr wymaga regeneracji mają wpływ także inne czynniki. To między innymi jakość tankowanego paliwa, styl jazdy, a co najważniejsze stan techniczny naszego pojazdu. Dużo DPF-ów posiada tryb tzw. regeneracji pasywnej czyli samooczyszczania. Niestety, nawet tego rodzaju urządzenie będzie kiedyś wymagało zabiegu czyszczenia lub wymiany. Bez wątpienia regeneracja filtra bardzo często jest lepszą opcją, a co bardzo istotne o wiele tańszą. Zakup całkiem nowego podzespołu to koszt kilku tysięcy pln. Warto przestrzec Państwa przed całkowitym demontażem filtra, dlatego że wówczas samochód nie spełnia norm emisji spalin, a za to grozi bardzo wysoki mandat, a także zabranie dowodu rejestracyjnego.

 

Znane są dwie techniki czyszczenia DPF-a. Ultradźwiękowa, skuteczna, lecz związane jest z nią ryzyko uszkodzenia podzespołu. Hydrodynamiczna, znacznie dokładniejsza a także bezpieczniejsza, a więc rekomendowana przez większość specjalistów w tej dziedzinie. Koszty w obu metodach sięgają max kilkaset pln. Tylko w przypadku ciężarówek dochodzą do tysiąca.